pátek 10. ledna 2014

Zamyšlení nad školstvím

Možná si někdo řeknete, že je to dost "silný" nadpis, ale já fakt už dva dny to v hlavince nosím a přemýšlím nad tím.
Kdo čte náš blog, teda ten úplně prvotní, ví, že máme dítě s ADHD, dle mého ne nějak moc, vím, že jsou na tom děti a jejich rodiče mnohem hůř. Tím se nechci zamýšlet, ale díky tomu, že jsme chodili po různých poradnách, dělali Dominikovi samé testy. Testy, kde cca v březnu 1. třídy byli úplně nadšení, že tam tak nadprůměrně inteligentní dítě ještě neměli. Že je jinak úplně OK. Nejspíše se s nimi už prý neuvidíme, max. když si přijdeme požádat o to, aby na matematiku mohl chodit o rok výš ve škole. Přešel do jiné školy, bylo to fajn, uměli s ním pracovat, ale pro "speciální" zacházení potřebovali papír, tak jsme šli do poradny ve 3. třídě znova. Ano, byl stále vysoko nadprůměrný, ale už ne tak moc, už to nebyl ten génius. V 5. třídě mu dělali testy už ne pro děti, ale pro mládež a dospělé, opět v mnoha směrech byl v nadprůměru, něco na věk 26let, něco na míň,....už se to pěkně srovnávalo. Vlastně ani nevím, zda je správné použít slovo pěkně.
Ano, ADHD mají většinou děti v nějakém směru moc chytré, ale zase jinde opožděné, to měl Dominik sluchové vnímání a chápání "širokoobsahových" slov.
Dnes mám pocit, že v něm všechno logické přemýšlení bylo utlučeno. Teda nejspíše způsobem učení ve škole, teda teď v nové škole to vidím hodně výrazně.V minulé vyhrával soutěže, prosili mne, ať ho nechám na testování 5. tříd ve skupině dětí bez znevýhodnění, jinak je dítě zdravotně znevýhodněné, aby jim zlepšil průměr třídy.
Učí se novou látku pomocí vzorečků, ne pomoci přemýšlení. Takže např. v trojčlence ví, že se někde něco násobí, něco dělí a tak zkouší a doufá, že to trefil, protože tak se to přece ve škole učili. Přestože je to příklad, kde by jeho správný výsledek řekl už v první třídě. Teď prostě nepřemýšlí, teď dělá, co ho učí.
Naučil se to, ale proč? Není to škoda? Vždyť, kdo si z Vás vzpomene na výpočet objemu válce, výpočet povrchu koule,.... nebo, kde se co čím dělí a násobí?
Domču to samotného mrzí, jelikož nad příkladem:" 2 bonbony sníš za 4min, jak dlouho bude trvat, než sníš tři bonbony" si lámal hlavinku, různě čísla mezi sebou dělil, násobil,.... a přišel Matyáš a řekl, to je lehké, přeci 6. Hold ještě není "postižen" postupy, jak co počítat, ale popřemýšlí si nad tím. Když se ho zeptám, jak na to přišel, tak řekne, logicky, že přeci jeden bonbon cumlá 2min:-)
Končí nám platnost zprávy z PPP, tak jsme zvědavá, jak na tom bude teď.

Žádné komentáře:

Okomentovat